خلاقیت خانه نشینان به کمک پرینت سه بعدی در مقابله با بحران کویید 19

دستگیره در

خلاقیت خانه نشینان به کمک پرینت سه بعدی در مقابله با بحران کویید 19

مقدمه:

پاندمی کرونا ویروس جدید یا همان کویید 19 تقریباً کل جهان را در بحران قرار داده و قرنطینه­ی خانگی را به عنوان بهترین گزینه پیش روی مردم و دولت­ها قرار داده. اما قشر ضعیف و کسب و کارهای خصوصی کوچک تاب قرنطینه را نداشته و به جهت امرار معاش ناگزیر به شکستن قرنطینه هستند. تکنولوژی پرینت سه­بعدی FDM با توجه به ارزان و در دسترس بودن، به کمک افراد آمده تا با ساخت ابزارآلات خلاقانه خود را در برابر ویروس کرونا محافظت کرده و یا کسب و کار کوچکی برای خود دست و پا کنند. این مقاله مروریست بر خلاقیت خانه­نشینان به کمک پرینت سه­بعدی در مقابله با بحران کرونا.

متن اصلی خبر:

پاندمی کرونا ویروس جدید یا همان کویید 19 تقریباً کل جهان را در بحران قرار داده است. این بیماری بیش از 31 میلیون نفر را مبتلا کرده، جان بیش از 1 میلیون نفر را گرفته و قرنطینه­ی خانگی را به عنوان بهترین گزینه پیش روی مردم و دولت­ها قرار داده تا با خانه­نشینی زنجیره­ی ابتلا به این بیماری کشنده را قطع کنند. در این میان بسیاری از کسب و کارهای دولتی و غیر دولتی دورکاری را در دستور کار خود قرار داده­اند و فاصله­گذاری اجتماعی نیز به عنوان یک گزینه­ی مناسب مطرح شده، اما به طور قطع اغلب کسب و کارها در حال حاضر قابلیت انجام در منزل را ندارند. بدین ترتیب قشر ضعیف و کسب و کارهای خصوصی به جهت امرار معاش حداقلی و فرار از ورشکستگی ناچار به خروج از قرنطینه و حضور در محل­های کسب و کار خود هستند. در این میان برخی از افراد نیز از قرنطینه و اوغات فراغت حاصل از آن استفاده کرده و توسعه کسب و کارهای خانگی و افزایش دانش لازم برای دستیابی به آن را در دستور کار قرار داده­اند و بسیاری از نیازهای روزمره خود را در خانه تامین می­کنند.

تکنولوژی پرینت سه­بعدی با تکیه بر تکنیک ساخت لایه به لایه، عدم محدودیت هندسی را از دو بعد به سه بعد ارتقا داده و ساخت تقریباً هر شکلی را امکان­پذیر نموده است. بر همین اساس پرینترهای سه­بعدی رومیزی خود را به عنوان قهرمان همه­چیز ساز معرفی کرده و به کمک خانه­نشینان خلاق آمده تا ابزارآلات مورد نیاز خود برای مقابله با کرونا و یا توسعه کسب و کار خانگی مهیا کنند.

در ادامه بر اساس تجربیات و شنیده­های نویسنده، مروری خواهیم داشت بر کارایی پرینترهای سه­بعدی خانگی در بحران کویید 19.

مقابله با کویید 19 به کمک پرینت سه­بعدی:

– ساخت شیلد محافظ صورت: یکی از مهم­ترین راه­های انتقال ویروس کرونا از راه دهان، بینی و چشم­هاست. با شیوع این ویروس نرخ استفاده از انواع ماسک­های صورت چندین برابر شده است. در چنین شرایطی اولاً به دلیل فشار کاری بسیار زیاد، سطح کیفی بازرسی محصولات تولیدی کاهش یافته و قابلیت اطمینان ماسک­های مورد استفاده کم می­شود. همچنین بسیاری افراد سودجو و همچنین مردم عادی اقدام به تولید ماسک­های غیر استاندارد می­کنند.

شیلدهای محافظ صورت با جلوگیری از پرتاب ذرات ویروس به صورت و همچنین ایجاد خودآگاهی بیشتر در افراد برای دست نزدن به صورت و چشم­ها، گزینه­ی بسیار مناسبی برای کاهش ریسک ابتلا به بیماری کرونا محسوب می­شوند.

برای ساخت شیلد محافظ صورت به کمک پرینترهای سه­بعدی خانگی، تمام آنچه که نیاز دارید یک پرینتر سه­بعدی FDM، مقداری فیلامنت PLA، یک عدد بند کشی و یک طلق شفاف سایز A4 و کمی چسب است.

یک نمونه از شیلدهای محافظ صورت ساخته شده با پرینت سه­بعدی ] https://www.greeleytribune.com/news/3d-printing-face-shield-masks-during-covid-19-northern-colorado-professors/ [

شیلد

– ساخت ماسک صورت: ساخت ماسک­های صورت به کمک پرینت سه­بعدی با توجه به قابلیت سفارشی­سازی بسیار بالای پرینتر­های سه­بعدی، می­تواند به عنوان مد و سرگرمی هم مطرح شود. همچنین با چند راهکار ساده می­توان ماسک­ها را کاملاً فیت با صورت هر شخص تولید کرده و ریسک نفوذ هوای فیلتر نشده از اطراف ماسک را کاهش داد. اگر از کاربران آماتور پرینترهای FDM هستید، می­توانید فایل سه­بعدی ماسک مورد نظرتان را در بستر وب جست و جو کرده و خریداری یا دانلود نمایید و سپس آنرا چاپ نموده و با استفاده از فیلتر مناسب ساخت ماسک را به پایان برسانید. اما اگر کاربر حرفه­ای تری هستید و می­خواهید ماسک مورد نظر خود و اعضای خانواده را به صورت کاملاً فیت و بر اساس سلیقه شخصی طراحی کنید می توانید از دستوالعمل مختصر و مفید زیر استفاده کنید.

1- یک تکه پارچه به اندازه سایز صورت برداشته و با استفاده از ماژیک، قیچی و سوزن سعی کنید بهترین فرمی که ماسک روی صورت فیت می­شود را پیدا کنید و الگوی برش مناسب برای ماسک را پیدا کنید.

روش کلی ساخت الگوی ماسک برای طراحی الگوی پرینت ] https://www.sewcanshe.com/blog/simple-step-by-step-tutorial-for-the-olson-mask-pattern [

ماسک

2- بعد از پیدا کردن الگوی مناسب برای صورت خود، تکه­های الگو را به هم دوخته یا با چسب بچسبانید و روی یک سطح صاف پهن کنید.

3- حال نوبت طراحی کامپیوتری الگوی ماسک است. برای این کار می­توانید هم الگوی ماسک را در محیط Sketch نرم­افزارهای CAD طراحی کرده و هم می­توانید از الگوی پارچه­ای خود عکس بگیرید و از نرم­افزارهای تولید وکتور کمک بگیرید.

4- حال نوبت به تعبیه جای فیلتر و همچنین عناصر و اشکال دلخواه روی ماسک است.

5- الگوی طراحی شده را پرینت کنید. یک لایه پارچه­ی مناسب زیر آن بچسبانید (می­توانید از الگوی پارچه­ای که درست کرده بودید استفاده کنید) و در نهایت با استفاده از بند مناسب و فیلتر ماسک خود را مونتاژ و استفاده کنید.

ماسک

چند نمونه ماسک پرینت شده توسط افراد خلاق

ساخت ابزارهای خلاقانه برای باز کردن درب و یا فشار دادن دکمه ها:

دستگیره­ی درها و دکمه­ها از جمله در معرض لمس­ترین اشیاء در محیط پیرامون ما هستند. همانطور که می­دانیم، بسیاری افراد در دوران قرنطینه ناگزیر به خروج از منزل و رفت و آمد در اماکن مختلف نظیر بانک­ها، ادارات و … هستند. تصور کنید در یک مجتع آپارتمانی زندگی می­کنید و برای خرید از سوپرمارکت و یا انجام برخی امور بانکی از خانه خارج می­شوید. در ابتدا مجبور به فشردن دکمه­ی آسانسور یا باز کردن درب مجتع هستید، سپس نیاز به استفاده از دستگاه ATM دارید و یا با کارت بانکی خود از سوپرمارکت خرید می کنید. بنابراین ریسک لمس دکمه یا دستگیره­ی آلوده به کویید 19 وجود دارد.

برای حل این مساله هم انسان­های خلاق دست به کار شده­اند تا زندگی در شرایط کرونا را راحت­تر کنند. بنابراین باز هم پرینت سه­بعدی قهرمانانه به کمک خانه­نشینان خلاق آمده تا ابزارآلات خلاقانه ای را برای جلوگیری از لمس مستقیم دکمه­ها و دستگیره­ها بسازند. در این میان بسیاری از شرکت­های فعال در حوزه پرینت سه­بعدی نیز با طراحی ابزارآلات مختلف نقش بسزایی در درک اهمیت و راهگشایی پرینترهای سه­بعدی داشته­اند. در ادامه چند مورد از این ابزارآلات را معرفی خواهیم کرد.

– نصب یک قطعه کمکی بر روی دستگیره درب توسط کمپانی مطرح Materialise : کمپانی خوش­آوازه­ی Materialise برای کاهش ریسک ابتلا به کرونا اقدام به طراحی قطعه کمکی برای دستگیره درب کرده که به کمک آن درب­ها به راحتی و به کمک ساعد دست باز می­شوند. فایل این قطعه به رایگان از طریق سایت این شرکت قابل دانلود و استفاده است.

https://www.materialise.com/en/hands-free-door-opener/technical-information [

دستگیره در

افراد زیادی از سرتاسر دنیا نمونه­های اختصاصی از این ابزار را طراحی کرده و فایل آن را در سایت­های دانلود قطعات STL قرار داده­اند. برخی از این نمونه­ها را در عکس زیر مشاهده می­کنید.

دریاز کن

اگر شما بودید چگونه می­ساختید؟

– فشار دادن دکمه­ها توسط یک قطعه­ی کمکی: دکمه­ی آیفون یا زنگ درب خانه، دکمه­های دستگاه­های کارت­خوان در فروشگاه­ها، دکمه­های نازل­های سوخت در پمپ بنزین­ها و دکمه­های دستگاه­های ATM؛ دکمه­هایی هستند که به طور روزانه با آن­ها سر و کار داریم و واضح است که در شرایط بحران کرونا نمی­خواهیم مستقیماً آن­ها را لمس کنیم. افراد زیادی از پرینتر­های سه­بعدی کمک خواسته و راه حل اختصاصی خود برای فشردن دکمه­ها بدون دخالت انگشتان را یافته­اند. شما چه راه حلی دارید؟

elevator

خلاقیت خود را به چالش بکشید.

– تسمه­ ی تنظیم میزان سفتی بند ماسک:

افرادی که در بیمارستان­ها و فروشگاه­ها کار می­کنند، برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا ناچارند که در تمام طول روز بر روی صورت خود از ماسک استفاده کنند. قرار گرفتن طولانی مدت بند این ماسک­ها روی گوش­ها می­تواند بسیار آزاردهنده و دردناک باشد و تجربه­ی استفاده از ماسک را بسیار طاقت­فرسا کنند. اولین بار یک پسربچه­ی 13 ساله به نام Quinn Callander به کمک پرینتر سه­بعدی خانگی خود موفق به ساخت تسمه­ی کمکی برای تنظیم میزان سفتی ماسک روی صورت شد. بعد از آن به دلیل کارایی بسیار خوب، این تسمه­ها در اشکال مختلف و به وفور مورد استفاده­ی مردم قرار گرفت. این تسمه­ها پشت سر قرار گرفته و بند ماسک به راحتی توسط آن تنظیم می­شود.

QuinnCallander

تصویر Quinn Callander در کنار تسمه­هایی که به کمک پرینت سه­بعدی ابداع کرده.

تا اینجای مطلب تعدادی از قطعاتی که برای کاهش ریسک انتشار کرونا ویروس طراحی و ساخته شده اند را معرفی کردیم. بسیاری از مردم این قطعات را برای مصارف شخصی ساخته و برخی دیگر نیز برای کسب در آمد. برخی نیز به صورت خیرخواهانه قطعات اینچنینی و برخی قطعات مورد نیاز بیمارستان­ها؛ نظیر قطعات مصرفی ونتیلاتور، را تولید نموده­اند. در ادامه ابعاد دیگری از کارایی پرینترهای سه­بعدی خانگی را با هم مرور خواهیم کرد.

پرینت سه­بعدی و آشپزی در بحران کرونا ویروس

شدت ابتلا به ویروس کویید 19 در افراد مختلف متفاوت بوده و در بسیاری از افراد به صورت سرماخوردگی خفیف و حتی بدون علامت رخ می­دهد. اما ناقلین بدون علامت می­توانند در افراد دیگر موجب بروز نوع شدید و کشنده­ی این بیماری در افراد دیگر شوند. این موضوع به قدری ترسناک و نگران­کننده اس که بسیاری از مردم قید خرید شرینی­جات و فست­فودها و حتی نان را زده و ترجیح دهند که فقط از غذاها خانگی استفاده کنند. اما علاقه به انواع فست­فودها و شیرینی­جات و نان­ها در زمان قرنطینه باعث شد تا مردم درون خانه دست به کار شده و طرز تهیه این خوردنی­های خوشمزه را یاد بگیرد و خودشان در خانه درست کنند. اما حضور طولانی مدت داخل خانه، خلاقیت خانه­نشینان را برانگیخته تا به کمک پرینت سه­بعدی آشپزی لذت­بخش­تری را تجربه کنند.

– قالب برش شیرینی (3d printed cookie cutter)

چه لذتی بالاتر از میل کردن شیرینی با طعم و شکل دلخواه؟ نظرتان راجع به یک پیتزای قلبی شکل چیست؟

قالب برش شیرینی

شیرینی

heart

 

-ظرف نگهدارنده­ی نان

اگر می­توانم قالب برش شیرینی یا نان دلخواهم را پرینت کنم، چرا ظرف آن را پرینت نکنم؟ این سوالی­ست که بسیاری از مردم از خود پرسیده و پاسخ آن را با استفاده از پرینتر سه­بعدی خانگی به خود داده­اند.

سبد

چند نمونه سبد نان

پرینت سه بعدی و گیاهان داخل خانه

گیاهان علاوه بر زیبایی محیط باعث سلامت روح و جسم می­شوند و انرژی خوبی به افراد می­دهند. گیاهان باعث پاکسازی هوا شده و باعث کاهش سطح صداهای اضافه می­شوند. از این روی برای آرامش ذهنی افراد بسیار موثرند. یکی از راه­های کاهش استرس و افزایش روحیه در منزل به خصوص در شرایط قرنطینه، استفاده از گیاهان و یا مشغول کردن خود به نگهداری از گیاهان در خانه است. باز هم برای پرهیز از خروج از خانه و حضور در اماکن پر خطر، به سراغ پرینت سه­بعدی می­رویم. برای ساخت گلدان، ظرف آبیاری، پایه ی نگهدارنده­ی ساقه گیاهان و … فقط به یک پرینتر سه­بعدی خانگی و کمی خلاقیت نیاز است. در اینجا هم مشاهده می­شود که پرینترهای سه­بعدی خانگی را باید به عنوان ساکنین جدید خانه­های مدرن معرفی کرد که در مواقع نیاز به سرعت ابزار مورد نیاز را تامین کند.

گلدان

انواع گلدان­های ساخته شده با پرینت سه­ بعدی

 

printed

قطعه کمکی برای آباری گلدان

flowepot

ظرف آبیاری ساخته شده با پرینتر سه بعدی

آیا چیز دیگری به ذهنتان می­رسد که برای نگهداری از گیاهان به کمکتان بیاید و بتوانید آن را پرینت کنید؟

پرینت سه­بعدی و آموزش و سرگرمی

از ابتدای شیوع کرونا ویروس جدید، اغلب مدارس و مراکز آموزشی در سراسر دنیا تعطیل شده و آموزش­های مجازی و آنلاین جای خود را به آموزش­های حضوری دادند. همچنین محیط تفریح کودکان محدود به خانه شد. استفاده از حس لامسه و لمس کردن اشیاء از دیرباز یکی از روش­های موثر بشر برای درک اشیاء پیرامون استفاده از حس لامسه بوده. متخصصان می گویند حس لامسه در بین کودکان نسبت به بزرگسالان قوی تر است و به همین دلیل، آموزش از راه لامسه می تواند در نزد کودکان یادگیری بهتری به دنبال داشته باشد.

از زمان ظهور پرینترهای سه­بعدی رومیزی بحث آموزش به کمک پرینت سه­بعدی به میان آمده و از آن زمان تاکنون کشورهای زیادی بر روی این موضوع سرمایه­گذاری کرده اند. پرینترهای سه­بعدی رومیزی به عنوان یک وسیله­ی کمک آموزشی قادر به ساخت اشکال مختلف بوده و به کمک آن­ها می­توان اشکال هندسی مختلفی در علوم مختلفی مانند ریاضیات، علوم، جغرافی، تاریخ، معماری و … ساخت. این قابلیت ویژه­ی پرینترهای سه­بعدی در زمان قرنطینه و تعطیلی مدارس نمود بیشتری داشته و به کمک یادگیری کودکان خواهد آمد. همچنین در زمان تفریح و اوغات فراغت نیز، پرینت سه­بعدی می­تواند موجب سرگرمی کودکان شده و به افزایش قدرت تجسم و خلاقیت آنها کمک کند.

بازی یازی بازی

 

اسباب بازی­های ساخته شده به کمک پرینت سه­بعدی

ابزار کمک آموزشی ساخته شده به کمک پرینت سه­بعدی

به نظر می­رسد پرینترهای سه­بعدی نسل جدید ابزارهای فناورانه هستند که به خانه­های عموم مردم راه پیدا خواهند کرد و در دهه­ی آینده دانش پرینت سه­بعدی از الزامات سواد فناورانه به حساب خواهد آمد.

نظر شما چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
0

سبد خرید

0

My cart(0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.